top of page

Köttkoma Community

Offentlig·43 medlemmar

Gunilla Zetterberg
Gunilla Zetterberg

Kall/varmröka lax

Hej, jag tänkte försöka mig på att röka lax, helst kallröka men varmrökt är ju även det gott. Jag har tillgång till gasolgrill, elgrill, kolgrill men även en Ooni Pizzaugn, vedeldad. Är det någon som provat och kan ge tips? Tänkte börja med en liten bit till att börja med för att testa Trevlig fortsatt vecka 😀 Mvh

172 visningar
Mats Nilsson
Mats Nilsson
för 5 dagar sedan

Jag varmröker rätt mycket lax enligt följande,7 % saltlag i ca 48 timmar sen 24 timmar i kylskåp sen torkar jag det med papper innan jag röker det i 80-90 grader tills innertemp blir 70 grader och sen blir det 24 timmar i kylen innan det ska ätas eller vakumpackas och det har blivit riktigt bra.

Bearbeitet

Vad ger ett mört kött!

Ett tips för den som vill försäkra sig om att förutsättningarna till ett mört och välsmakande kött finns är att skaffa sig en PH-mätare för kött. I slakterier använder man det men hur många mäter på det vilt man fällt? Genom att mäta kontinuerligt på t ex älgar jaktlaget fäller får man dessutom en bild av vad som påverkar köttkvaliten utifrån hur man jagar. Ph värdet ska 24 Tim efter djuret fällts ha sjunkit från 7 ner till 5,4-5,7. Ett kött med ett högre värde än 6,0 klassas som DFD (dark firm dry) och ger ett segt torrt/klistrig konsistens med sämre hållbarhet.


191 visningar

Hanna Instruments har bra mätare i olika prisklasser

Vi drar nu sakteliga igång Köttkomas egna kompletterande forum till våra fina grupp på Facebook.

Vi lägger mer fokus här på hur vi förädlar och tillagar kött och fisk. Vi inspirerar och hjälper varandra med råd och tips. Välkommen😀



209 visningar

Tar gärna recept ,imed ja med gör egen korv

KöttMeister
för 23 dagar sedan · uppdaterade gruppens beskrivning.

Varmt välkommen till gruppen!

Här fokuserar vi på förädling och tillagning av kött och fisk.

Som alltid ska det vara roligt och trevligt med Köttkoma.


143 visningar

    medlemmar

    bottom of page