top of page

Forum köttförädling

Offentlig·212 medlemmar

Varmrökt vildsvinsbog

Häromdagen varmrökte jag några vildsvinsbogar. Jag brukar låta köttet jag röker få ligga i saltlake några dagar innan rökning. Jag brukar köra en 9% lake. Räknar med att sältan tränger in en cm per dygn från respektive håll på köttbitarna. En större bog får ligga 4-5 dygn. Hur gör du när du ska röka?                              På Köttkomas Youtubesida har jag även lagt ut en film hur jag gjorde.  Gå med där och missa inget framöver.  Se länken : Köttkoma - YouTube
Häromdagen varmrökte jag några vildsvinsbogar. Jag brukar låta köttet jag röker få ligga i saltlake några dagar innan rökning. Jag brukar köra en 9% lake. Räknar med att sältan tränger in en cm per dygn från respektive håll på köttbitarna. En större bog får ligga 4-5 dygn. Hur gör du när du ska röka? På Köttkomas Youtubesida har jag även lagt ut en film hur jag gjorde. Gå med där och missa inget framöver. Se länken : Köttkoma - YouTube

50 visningar
jan
i förrgår

Köpte en bok författad av Per Huuva 2019 "Aitta", den innehåller mycket av recept och metoder från Samisk och Tornedalska matlagning. Lärde mig att vaccumpacka köttet jag skulle röka eller utomhus torka med 24 gram salt/kg kött. Salthalten blev alltid perfekt eftersom saltmängden alltid passade till mängden. Dessutom försvann stressen att avbryta saltning en efter för tjockleken antal timmar. Om köttet låg ett par timmar för länge gjorde det ingenting eftersom saltmängden var anpassad efter kött mängden och kunde inte bli över saltad. Vill man ha saltare kött ökar man endast saltmängden per kilo kött. Idiotsäkert! 👌🏻👍🏻

Spännande

Min hobby är att torka nötkött.

För en vecka sedan blev min bästa lufttorkade fransyska klar. Jag har en hemmabyggd Blitongbox som jag torkar allt kött i sedan många år tillbaka.

Jag styr temperatur och luftfuktigheten via Home Assistant.

Denna gång när det var 5 dagar kvar tvättade jag köttet lätt med whiskey single malt.


58 visningar
KöttMeister
KöttMeister
i förrgår

Trevligt. Måste testa med lite god whiskey någon dag helt klart.😀

Startuppskede i denna grupp!

Vi är i ett tidigt skede med få medlemmar i denna grupp än så länge så förvänta er inga jätteaktiviteter just nu.

Vet att vi har några eldsjälar med som tycker om att förädla kött. Har ni något spännande nytt som ni gjort så dela gärna med er här och inspirera . Vi behöver starta någonstans. Om du har något du funderar så fråga gärna så får vi ser hur snabbt gruppen hinner att svara av.


Kör hårt!


KöttMeister


430 visningar
v.birger
för 3 dagar sedan

Nu gjorde det enklare för oss som inte har så bra data vana att komma in om och fortsätta i denna grupp du har strukturerad. Bra jobbat som uppskattad från en amatör inom IT.

Mvh Birger


KöttMeister
för 4 dagar sedan · har lagt till en gruppomslagsbild.
308 visningar
bottom of page